Slå sammen leiligheter

  1. Ta kontakt med styret: Vi anbefaler at du/dere tar kontakt med styret for en orientering om prosessen før du/dere bruker mye tid på planlegging.
  2. Retningslinjene for sammenslåing av leiligheter: Det er viktig å sette seg inn i borettslagets detaljerte Retningslinjer og avtale for sammenslaing av leiligheter [PDF].
  3. Søknad til styret: Søknaden skal inneholde en kort beskrivelse av prosjektet og arkitekttegning. Arkitekttegningene skal vise ny og eksisterende løsning.
  4. Styrebehandling: Når fullstendig søknad foreligger behandles den på førstkommende styremøte. Skjema for sammenslåing av leiligheter skal underskrives av et samlet styre.
  5. Søknad til Plan- og byggetaten: Utbygger må selv søke om  byggetillatelse etter at saken er behandlet av styret. Det er vanligvis arkitekt som står som ansvarlig søker. Det stilles krav om entreprenør med ansvarsrett.
  6. Igangsettelse: Gis av styret når Plan- og byggetaten har godkjent søknaden. Styret skal ha kopi av korrespondansen med Plan- og byggetaten.I tillegg skal styret alltid utnevne en fagperson før tillatelsen gis. Fagpersonen skal vurdere de byggtekniske sidene ved prosjektet for å sikre at borettslagets interesser med hensyn til bl.a. brannsikkerhet, ventilasjon, VVS osv blir tilfredsstillende ivaretatt. Kostnaden må dekkes av utbygger.
  7. Ferdigstillelse: Ved byggeprosjektets avslutning skal fagperson oppnevnt av styret foreta en befaring og godkjenning. Kostnaden må dekkes av utbygger.